Een bezoek aan de Friendship Foundation in Srilanka.

daniel-maissan-ffch-10

Zoals jullie weten reist Leicafotograaf Daniel Maissan de wereld rond en zorgt hij ervoor dat door zijn foto’s bepaalde goede doelen een gezicht krijgen. Momenteel zit hij in Azië en daar bezocht hij voor de Friendship Foundation het dorp Ampara.

Ampara is een kleine plek in het oosten van Sri Lanka waar niet zo heel veel toeristen heen zullen trekken. Los van wat natuur en een mooie tempel hier en daar is er niet zo heel veel te beleven. Ik mag daarentegen logeren bij de familie van meneer Ari. hij is degene die dagelijks de scepter zwaait op de verschillende projecten van de stichting.

daniel-maissan-ffch-32

Mijn eerste dagen spendeer ik op de dagopvang. ’s ochtends vroeg gaan we met een busje langs de kleine huisjes in nabijgelegen dorpjes om verschillende kinderen met een verstandelijke beperking op te halen. Zij zullen geuren de dag worden begeleid met spelletjes, eten, dansen en zingen. Het valt me op dat geestelijk gehandicapt daadwerkelijk alles omvat. Er zitten kinderen bij met het syndroom van down, verstandelijk beperkte kinderen, maar ook autistische kinderen.

daniel-maissan-ffch-27

Vanaf het begin af aan kan ik rustig mijn gang gaan. De kinderen vinden het interessant dat er zo’n grote blanke man rondloopt, maar al snel is het nieuwe eraf en spelen ze alsof ik er nooit ben geweest. Voor deze serie heb ik besloten de Monochrom te gebruiken en ik merk dat ik voornamelijk met mijn 24 mm Elmar aan de slag ben. De monochroom blijkt een goeie keuze, gezien ik de ISO redelijk omhoog moet gooien, binnen is het een stuk donkerder en de grillige bewegingen van een kind laten zich moeilijk vangen op 1/60 of 1/30 van een seconde.

daniel-maissan-ffch-12

Aangrenzend aan de dagopvang is een permanent opvanghuis voor geestelijk gehandicapte vrouwen. De hele dag door doen ze kleine klusjes, ze wassen, vegen en babbelen wat. Velen zijn heerlijk ijdel, met prachtige plastic sieraden om en ze vinden het dan ook maar wat leuk als ik vraag of ze voor mijn camera willen poseren.

daniel-maissan-ffch-18De laatste twee dagen ga ik naar een andere locatie. Hier is een bejaardentehuis gevestigd. Meestal worden ouderen verzorgd door hun kinderen en hun familie, maar soms kan dat gewoonweg niet of blijkt dat er geen familie meer is.

daniel-maissan-ffeh-4

Er heerst hier een gemoedelijke rust en de mensen vermaken zich gedurende de dag met wat kletsen, lezen, kleedjes haken en de tuin onderhouden. Ze doen zelf de was, tenzij dit niet meer mogelijk is, dan worden ze uiteraard geholpen.

daniel-maissan-ffeh-19

Tijdens de momenten dat ik niet op de projecten rondliep, wandelde ik met mr Ari door de prachtige kleine dorpjes om Ampara heen. Het natuurschoon overweldigend en het contact met de locale bevolking hartverwarmend.

www.friendshipfoundation.nl

handtekening www.danielmaissan.nl

Over Transcontinenta

Transcontinenta (www.transcontinenta.nl) is importeur van bekende A-merken op het gebied van fotografie, video, print en interactieve educatie. Onze merken zijn: Leica, Tamron, Gitzo, Lensbaby, Metz, broncolor, VISATEC, kobold, Bushnell, Carl Zeiss, Tamrac, Kenko, HP, Lexar, Multiblitz, Lastolite, Datacolor, Mola, Hedler, Datacolor, Polaroid, The Impossible Project, Juden Juka, Gossen, Artisan & Artist, Lenspen, Gary Fong, Azden, Novoflex, Tetenal, Technotape, B&W International, Delkin, Telefunken, Kaiser Fototechnik, Rotatrim, Agfa, ION the Actioncam en Cotton Carrier. Bezoekadres en Pro-Room: Tarwestraat 29 2153 GE Nieuw-Vennep
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, Leica M Monochrom. Bookmark de permalink .