PRAKTIJKTEST LEICA M MONOCHROM.

L5800509JPEG_Rozen_Leica

Recent mocht ik de Leica M Monochrom ervaren. Ik hou erg van zwart-wit fotografie en was daarom erg benieuwd naar de prestaties van deze telg uit de Leica familie.
Ook ben ik mij aan het verdiepen in het vervaardigen van fotogravures (De opname via diverse stappen inetsen op een koperplaat en vervolgens afdrukken maken m.b.v. een etspers) Een zwart-wit afbeelding van goede kwaliteit dient natuurlijk als essentiële basis hiervoor. Mijn huidige camera is een Canon 5D Mark II.
Zou de Leica M Monochrom echt aantoonbaar beter foto’s opleveren? Het antwoord bleek een volmondig “JA!”
De Leica wint het op scherpte en vooral op tonaliteit.

Schermafbeelding-2015-01-26-om-12.47.30
‘50 shades of grey’….plus de rest!!! Alles tussen wit en zwart wordt zoveel meer genuanceerder weergegeven. (zie de voorbeelden + detail-uitsneden). Dit komt vooral naar voren bij architectuurfotografie en studio-opnames.
Toch heeft de Canon wel zijn voordelen (voor mij althans). Ik heb o.a. een 28-300mm objectief. Dit geeft een zeer groot bereik en de mogelijkheid om te accelereren; snel in of uit te zoomen. Het meetzoekersysteem bij de Leica (waar ik wel erg aan moest wennen) laat geen grote objectieven toe. Die zouden voor de zoeker, simpel gezegd, in de weg zitten. Ook had ik moeite bij het scherp stellen bij bewegende onderwerpen, zoals bijvoorbeeld bij de barbierszaak Schorem. Maar dit is wellicht een kwestie van wennen. Past het onderwerp goed in beeld en heb je de tijd om in te stellen, zeker met de camera op een statief, dan maakt de Leica M Monochrom onovertroffen mooie plaatjes. Enige nabewerking is wel noodzakelijk omdat door de vele grijstinten de opname aanvankelijk vrij vlak zijn. Maar dit is bijvoorbeeld met Silver Effex (NIK software) eenvoudig te doen.

Schermafbeelding 2015-01-26 om 12.14.10

De camera is ideaal voor studiowerk, architectuur, landschappen e.d. Door het handzame, onopvallende formaat, voelde ik mij tijdens het fotograferen in Rotterdam ook wel wat meer op mijn gemak dan met mijn 5D Mark II Canon met z’n 28-300mm “Kanon”!

L5800599_ssRotterdam_Leica L5800272JPEG_Delfshaven_Leica

Met dank aan Transcontinenta voor het beschikbaar stellen van deze camera.

Bekijk meer foto’s op: www.flickr.com/transcontinenta

Marcel van den Heuvel
StudioMars.nl

Over Transcontinenta

Transcontinenta (www.transcontinenta.nl) is importeur van bekende A-merken op het gebied van fotografie, video, print en interactieve educatie. Onze merken zijn: Leica, Tamron, Gitzo, Lensbaby, Metz, broncolor, VISATEC, kobold, Bushnell, Carl Zeiss, Tamrac, Kenko, HP, Lexar, Multiblitz, Lastolite, Datacolor, Mola, Hedler, Datacolor, Polaroid, The Impossible Project, Juden Juka, Gossen, Artisan & Artist, Lenspen, Gary Fong, Azden, Novoflex, Tetenal, Technotape, B&W International, Delkin, Telefunken, Kaiser Fototechnik, Rotatrim, Agfa, ION the Actioncam en Cotton Carrier. Bezoekadres en Pro-Room: Tarwestraat 29 2153 GE Nieuw-Vennep
Dit bericht werd geplaatst in Leica M Monochrom, M-Systeem, Review en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.