Leica C gebruikersreview met High Res voorbeeldfoto’s.

Leica-C_light-gold_and-Red_frontVanwege mijn langdurige ervaringen met de Leica D-Lux 6, zag ik uit om de nieuwe Leica C camera aan een korte praktijktest te onderwerpen. Tussen de buien door scheen af en toe de zon wat een erg fraai licht opleverde. De Leica C is mooi klein en compact met een lichtsterke zoom van 28-200mm F2.0-5.9. De camera voelt degelijk aan en heeft dezelfde voorkant als de professionele Leica M. Een aantal dingen vallen direct op: een groot, scherp en helder LCD, een EV zoeker en een draaibare ring rond het objectief. Zelfs in fel zonlicht was het scherm zo goed te gebruiken dat ik de EV zoeker niet hoefde te gebruiken. Voor deze eerste kennismaking stond de camera op JPG+RAW. Bij het bekijken op de computer blijkt dat de RAW files nu nog niet herkend worden in de meegeleverde versie Adobe Lightroom 5. Als straks de camera leverbaar is zal dit met een RAW update toegevoegd worden. Hoewel de Leica C niet de verfijnde opname correctie mogelijkheden heeft van de D-Lux 6 (scherpte, contrast, verzadiging en ruisonderdrukking), zullen de meeste gebruikers meer dan tevreden zijn met de geboden opties. Zo is er snel en makkelijk een +/- correctie in te stellen met het grote draaiwiel, kun je de manier van lichtmeting en de manier van scherpstellen aanpassen. Het LCD geeft bij alles duidelijk uitleg over de gekozen menu-optie. In het voorbeeld zie je ook een digitale waterpas door het beeld lopen en de indicatie van Full HD1080 video.

L1000041-2

Het zoombereik van 28-200mm is zeer universeel inzetbaar, van landschappen, gebouwen, portretten tot macro. Een voorbeeld hiervan zie je in de foto van de rijnaak.

_-1000039

Bij een lichtsterk F2.0 objectief denk je meteen aan het werken met kleine scherptedieptes en fraaie wazige achtergronden. De mogelijkheid om zelf het diafragma in te stellen op de Leica M geeft leuke creatieve mogelijkheden. Bij de foto van de passiebloem zie je goed het verschil tussen een opname met F2.0 en F5.6.
L1000048

Tijdens een test op wat grotere afstand met een fiets als onderwerp kwam ik er achter dat de camera zeer snel reageert. Vanuit mijn ooghoek zag ik een fietser rijden en heb direct de ontspanknop ingedrukt. Door het super snelle autofocus én een zeer korte ontspanvertraging heb ik de fietser op de foto op het punt waar ik de fiets zag op het LCD van de camera.

L1000051

Dit is ideaal voor het vastleggen van alles wat beweegt: kinderen , huisdieren en insecten om maar wat te noemen.

L1000046L1000068

De Leica C is de eerste Leica camera met Wi-Fi en NFC communicatie. Hierdoor is het niet alleen mogelijk om foto’s en video’s draadloos naar een Smartphone, tablet of PC te sturen,maaar ook om de camera remote te bedienen met live preview.
L1000050-11
Ik kon spelen met een testversie en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Zowel op mijn oude iPad 1 als mijn iPhone 4 verscheen een duidelijk en redelijk vloeiend live beeld van wat de camera ziet. Het is mogelijk om de zoom te bedienen en de foto/video te maken. Zeer praktisch is de “Touch & Shoot” optie waarbij je op het scherm van je tablet of gsm kunt tikken en dan stelt de camera daar scherp en maakt ook direct de opname. Alle gemaakte opnamen op de camera zijn te bekijken op je telefoon of tablet en met een eenvoudige swipe beweging daarop op te slaan.
In de onderstaande foto’s zie je wat screenshots van het LCD scherm met Wi-Fi instellingen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

De High Res sample foto’s en een HD video, gemaakt met de Leica C camera zijn te bekijken op de Transcontinenta Flickr account: www.flickr.com/photos/transcontinenta/sets/72157635485576923/

Update:

Sinds 18-09-2013 is er een RAW update beschikbaar voor Lightroom 5 en Photoshop met ondersteuning voor de Leica C files. Naast meer detail scherpte is er ook een duidelijke winst in recovery van de hoge lichten te zien.

Schermafbeelding 2013-09-18 om 14.24.28

RAW versus JPG, Klik om groter te zien.

Rob van Keulen.

Over Transcontinenta

Transcontinenta (www.transcontinenta.nl) is importeur van bekende A-merken op het gebied van fotografie, video, print en interactieve educatie. Onze merken zijn: Leica, Tamron, Gitzo, Lensbaby, Metz, broncolor, VISATEC, kobold, Bushnell, Carl Zeiss, Tamrac, Kenko, HP, Lexar, Multiblitz, Lastolite, Datacolor, Mola, Hedler, Datacolor, Polaroid, The Impossible Project, Juden Juka, Gossen, Artisan & Artist, Lenspen, Gary Fong, Azden, Novoflex, Tetenal, Technotape, B&W International, Delkin, Telefunken, Kaiser Fototechnik, Rotatrim, Agfa, ION the Actioncam en Cotton Carrier. Bezoekadres en Pro-Room: Tarwestraat 29 2153 GE Nieuw-Vennep
Dit bericht werd geplaatst in Camera's, Compact, Review en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Leica C gebruikersreview met High Res voorbeeldfoto’s.

1. Pingback: Introductie nieuwe Leica C compact camera met Wi-Fi en NFC en ontworpen door Audi. | Leica in Nederland