National Geographic fotograaf Cris Toala Olivares legde de Kroningsdag vast met de nieuwe Leica M.

QUEEN016_web_5

Deze foto werd uitgeroepen tot Reuters foto van de dag.
Gemaakt met de Leica M en een Leica M Summicron 35mm F2.0.

Op pad met de Leica M, geen junk die er naar kraait.

De grens oversteken naar Syrie, een bruid fotograferen in het occupied camp en futurities zoeken voor Reuters tijdens de kroningsdag. De Leica M blijkt in deze situaties het perfecte apparaat  Voor nieuwsfotografie is snelheid belangrijk. Nou is de Leica M wellicht niet de eerste camera die dan bij je opkomt. Want alles handmatig instellen, staat niet gelijk aan snel. Maar toch, deze camera biedt mij de vrijheid om onopvallend, en dus snel, mijzelf te bewegen in elke situatie. Niemand die aan mijn kop begint te zeuren “Waar is die foto voor?” en “Hey, je moet me betalen man”. L1009750_web_4

Tijdens de kroningsdag liep ik voor Reuters rond op de wallen, om vast te leggen hoe daar deze dag wordt beleefd. Een junk kwam naar me toe en riep: “No photos!!” Ik zei: “Joh, het is een filmpje” Hij keek naar mn camera, en nog eens, en zei: “oh ok” en liet me verder met rust.

553032_3239360297952_1899764626_n

Ook in Syrie bleek ik makkelijk voor een arabier met een gammele camera door te kunnen gaan, en stak ik de grens over zonder als journalist aangezien te worden. Iets dat op die locatie een essentieel verschil maakt, omdat een journalist als doelwit wordt gezien. Maar vaker maakt de Leica M een essentieel onderscheidt. De Leica is niet bedreigend en zo laat mijn onderwerp mij makkelijk in zijn wereld toe. Zo nam ik de Leica mee naar illegale hanengevechten in Cuba, naar de Cholita’s in Bolivia, en gebruikte ik hem bij het maken van een reportage over de Amsterdamse grachten voor de National Geographic. De tentoonstelling hiervan is nog t/m 2 juni te zien.

2009201225_web_2 GRACHTEN12021101_web_3

Men neemt het niet te serieus, die jongen met dat kleine cameratje. Ook in donkere situaties kan ik, zonder flits, nog goed werken en ik voel me vrij om mij te bewegen in moeilijke situaties, omdat ik weet, dat ik minder gauw lastig gevallen wordt.

27153_4649860919954_1374816384_nCris Toala Olivares fotografeert voor National Geographic, Der Spiegel, Geo en Reuters. Bekijk zijn werk op: www.toalaolivares.com.

Over Transcontinenta

Transcontinenta (www.transcontinenta.nl) is importeur van bekende A-merken op het gebied van fotografie, video, print en interactieve educatie. Onze merken zijn: Leica, Tamron, Gitzo, Lensbaby, Metz, broncolor, VISATEC, kobold, Bushnell, Carl Zeiss, Tamrac, Kenko, HP, Lexar, Multiblitz, Lastolite, Datacolor, Mola, Hedler, Datacolor, Polaroid, The Impossible Project, Juden Juka, Gossen, Artisan & Artist, Lenspen, Gary Fong, Azden, Novoflex, Tetenal, Technotape, B&W International, Delkin, Telefunken, Kaiser Fototechnik, Rotatrim, Agfa, ION the Actioncam en Cotton Carrier. Bezoekadres en Pro-Room: Tarwestraat 29 2153 GE Nieuw-Vennep
Dit bericht werd geplaatst in Camera's, M-Systeem, Review en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op National Geographic fotograaf Cris Toala Olivares legde de Kroningsdag vast met de nieuwe Leica M.

  1. JanL zegt:

    Mooi hoor die foto;s, wat zeg ik? Bijna jaloers makend mooi. Maar wanneer worden die apparaten nu eens uitgeleverd? Zodat je niet steeds hoeft te lekkerbekken bij andermans M foto’s en kan kwijlen bij die van jezelf.

Reacties zijn gesloten.