De nieuwe Leica M, type 240, als museumcamera. Een uitgebreid verslag met talloze sample foto’s.

_3100253_web_1

Een bezoek aan museum Volkenkunde in Leiden met de nieuwe Leica M (type 240).

Ik had een dag de beschikking over de geheel nieuwe Leica M camera met een paar bijzonder objectieven. Zo had ik werelds beste standaardobjectief, de Leica M SUMMICRON 50mm F/2.0 APO ASPH en de super lichtsterke Leica M NOCTILUX 50mm F/0.95 ASPH mee. Om de nieuwe “Live View” scherpstelmogelijkheid van de camera testen kreeg ik ook een Carl Zeiss Planar 50mm F/2.0 ZF.2 macro objectief mee. Dit objectief heeft een Nikon vatting en kan met de Novoflex F naar M adapter op de Leica M gebruikt worden.

Na een lange wandeling door de stromende regen bereikte ik het museum van Volkenkunde in Leiden. In het verleden had ik hier al eens opnemen gemaakt met de toen nagelnieuwe Leica M SUMMILUX 35mm F/1.4 ASPH en de M9. Ik wist dus dat dit museum een sterke uitdaging zou zijn voor de mogelijkheden van de nieuwe Leica M camera. Het museum is namelijk zeer donker met spotlights op de objecten. Nog lastiger is het dat sommige voorwerpen alleen even verlicht worden als er beweging gesignaleerd wordt  voor het voorwerp. Je moet dan snel scherpstellen en je compositie bepalen anders sta je weer in het donker. Ondanks de lichtsterke objectieven moest ik de camera voor 90% van de opnamen in de ISO 3200 stand gebruiken. Ook was de verlichting erg contrastrijk en met wisselende kleuren/type lampen. Mijn verwachtingen waren dan ook hoogst gespannen om te zien of de Leica M deze uitdaging aan zou kunnen.

L1000030_PN1_web_26

De avond voor het museum had ik al een ISO reeks geschoten en de resultaten bij hogere waarden zagen er veel belovend uit. (bovenstaande foto is gemaakt met ISO 3200 zie high res files op Flickr)

Bij de entree is een apart gedeelte waarin in het donker een rij met Boeddha beelden staan opgesteld. Het scherpstellen in deze duisternis was lastig met live view en pixel peeking, maar gelukkig geen enkel probleem met de meetzoeker. Het is zeer praktisch dat deze camera beide opties biedt. De opnamen hierbinnen maakte ik met de Leica M APO Summicron 50mm F/2.0 ASPH met volle opening. Om met een 1/60 te kunnen fotograferen was ISO 2000 en 3200 nodig.

L1000041_web_36L1000046_web_40

Bij het bewerken in Lightroom 4, met de meest recente release candidate raw update, verschenen zeer fraaie en gedetailleerde opnamen. Goede kleurweergave, fijne details, groot dynamisch bereik en geen ruis van betekenis. Het wat streperige patroon in de rode achtergrond zijn de fijne banen in de stof, die me tijdens de opname niet eens opgevallen waren vanwege de duisternis.

L1000051_web_45

De minimale instelafstand van 70 centimeter geeft niet echt macromogelijkheden, maar was wel voldoende voor het vastleggen van de meditatiehoudingen van de beelden.

Op mijn weg naar de uitgang maakte ik nog een close up van een beeld van een persoon met een bloem in de hand. Hierbij zie je de geweldig fraaie bokeh en scherpte van de Leica 50mm APO.

L1000056-bewerkt_web_48

De reden van mijn bezoek was ook het feit dat het de allerlaatste dag was dat drie beelden van het beroemde Chinese terracotta leger te zien waren. Deze stonden op een rood platform met daarachter een videowand met een documentaire. Ik ben rustig op de grond tegen het platform gaan zitten zodat ik mijn knieën als statief kon gebruiken. Voor een shot van onderaf legde ik de Leica M even op het platform, maar dat liet gelijk een schril alarm afgaan.

L1000065_PN1_web_54

Doordat de camera zo klein en stil is viel ik weg in de steeds in grote aantallen aanwezige bezoekers. Het was leuk om te zien op wat voor manier men tegenwoordig bijzonderheden vastlegt. Veel mobiele telefoons, een paar iPads en verder flink wat mirrorless camera’s en 1 of 2 DSLR camera’s. Een paar serieuzere camera bezitters wilden gelijk wat meer weten van de Leica camera en hoe ik van de heldere en scherpe opnamen kon maken.

Ik maakte ook nog even een paar opnamen met de Leica M NOCTILUX 50mm F/0.95 ASPH. Dit was vrij lastig doordat de scherptediepte extreem klein is en ik niet echt makkelijk de camera stil kon houden in al het gedrang. (statief was absoluut verboden). Na wat opnamen met de meetzoeker gemaakt te hebben schakelde ik de “Live View” mode in en de 5x zoom op het centrum van het beeld. De “pixel peeking” werkt zeer nauwkeurig en snel, maar was door de duisternis en de zeer scheve inkijkhoek op het LCD niet echt goed te gebruiken. Op dat moment was de Leica EV2 elektronische zoeker met zijn 90 graden inkijkhoek zeer wenselijk geweest.

L1000079_web_64

Het verschil tussen een opname met F/0.95 en F2.0 lijkt heel klein, maar leverde toch meer verschil op dan ik dacht. De achtergrond wordt er nog rustiger door en het gehele beeld geeft een wat filmischere indruk doordat het net wat zachter is.

Op een gegeven moment vielen me de talloze zeer kleine en bijzondere Chinese beeldjes op en besloot ik om wat macro-opnamen te gaan maken. Dit is iets wat ik met de Leica M9 nooit gedaan had. Ik had voor het museumbezoek een Carl Zeiss Planar ZF.2 50mm F/2.0 macro objectief meegekregen met Nikonvatting. Met behulp van een zeer degelijke Novoflex objectiefadapter is dit objectief op de Leica M te gebruiken. En ik moet zeggen dat het me zeer goed beviel. Het objectief is zeer handzaam en heeft een zeer prettige en lange scherpstelslag.

L1000090_web_73

Ik gebruikt het glas van de vitrine als “statief” en schoof de camera- objectiefcombinatie heen en weer om tot de juiste uitsnede te komen. Daarna met live view 5x of 10x inzoomen op het beeld en dan scherpstellen. Vaak was de pixel peeking dan ook nog handig als er voldoende contrast en licht in het onderwerp zat. Ik heb zelf ook veel ervaring met de Sony Nex 5n en 7 en moet zeggen dat het Leica systeem van pixel peeking beter en vaker lijkt te werken. Bij de Sony heb ik nog al eens dat er überhaupt geen rode lijnen verschijnen vanwege gebrek aan contrast  in het onderwerp. Misschien komt het door de hogere scherpte en contrast van de Leica objectieven. Bij gebruik van het Carl Zeiss objectief, bij volle opening, zie je dat het geen APO is, maar  de scherpte en de bokeh hebben me toch aangenaam verrast. Ik kende de kwaliteit op een Nikon fullframe camera als de D800, maar dit is toch weer iets geheel anders. Voor mijn wat grotere handen is de Leica M en de Carl Zeiss 50mm macro een zeer prettige combinatie om mee te werken. Zeer hoge beeldkwaliteit, lichtsterk en macro tot 1:2.

L1000093_PN1_web_76

Zelfs bij ISO 3200 en weergave op 100% zijn de baardhaartjes nog steeds te tellen ook de kleurweergave en contrast zijn erg mooi. Over kleuren gesproken de Leica M APO Summicron 50mm F/2.0 ASPH geeft opnamen met een soort 3D effect en dat zelfs bij hoge ISO waarden.

L1000116_web_95

De opname van de waaier en de Eskimo boot zijn hier mooie voorbeelden van.

L1000128_web_98

Tot slot nog een voorbeeld van iemand die tot op zeer hoge leeftijd is blijven fotografen ;->

L1000135_web_102

Het werken met de nieuwe Leica M is me zeer goed bevallen. De camera is stiller en sneller dan de M9 en ook de Live View mode maakt de inzet van extra objectieven goed mogelijk. Zeer praktisch is ook de nieuwe 2 staps ontspanknop waarmee live de correcte belichting, kleur en scherpte gecontroleerd kan worden op het 3 inch LCD. In de Manual stand kon ik zo vertrouwen op het beeld van het LCD voor het instellen van een correcte belichting. Dit werkt zeer snel en trefzeker. Bij het achteraf bewerken van de RAW files vallen een aantal zaken op:

  • Het ruisniveau bij ISO 3200 is vergelijkbaar met dat van ISO 1250 bij de Leica M9.
  • De witbalans bij kunstlicht is ook beter dan bij de M9.
  • Zo te zien is er één stop meer dynamisch bereik in de opname waardoor je nog minder snel last hebt van uitgebleven lichte partijen.
  • Door het ontbreken van een Anti Alias filter heb je een zeer hoog detail/scherpteniveau. Ook bij hogere ISO waarden.

De Leica M is misschien wel een “best of both world’s” camera. Het is een zeer compacte full frame meetzoeker camera met verwisselbare objectieven, die in alles een verfijning is van de vertrouwde M9 camera. Geen leercurve maar gewoon doorgaan met fotograferen. Aan de andere kant is het ook werelds kleinste full frame mirrorless camera met verwisselbare objectieven. In deze vorm is het van alle “moderne ” gemakken voorzien zoals Live View, Pixel peeking, EV doorzichtzoeker met 90 graden inkijkhoek en Full HD1080 video.

p.s.

Het enige nadeel van het werken met de Leica M is dat ik mijn nieuwe huidige camera ineens een stuk minder aantrekkelijk vindt.

Bekijk/download High Res sample foto’s:

Bekijk talloze volledige resolutie voorbeelden op de Transcontinenta Flickr account:

http://www.flickr.com/photos/transcontinenta/sets/72157632989505075/with/8555972349/

Rob van Keulen

Over Transcontinenta

Transcontinenta (www.transcontinenta.nl) is importeur van bekende A-merken op het gebied van fotografie, video, print en interactieve educatie. Onze merken zijn: Leica, Tamron, Gitzo, Lensbaby, Metz, broncolor, VISATEC, kobold, Bushnell, Carl Zeiss, Tamrac, Kenko, HP, Lexar, Multiblitz, Lastolite, Datacolor, Mola, Hedler, Datacolor, Polaroid, The Impossible Project, Juden Juka, Gossen, Artisan & Artist, Lenspen, Gary Fong, Azden, Novoflex, Tetenal, Technotape, B&W International, Delkin, Telefunken, Kaiser Fototechnik, Rotatrim, Agfa, ION the Actioncam en Cotton Carrier. Bezoekadres en Pro-Room: Tarwestraat 29 2153 GE Nieuw-Vennep
Dit bericht werd geplaatst in Camera's, M-Systeem, Review en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De nieuwe Leica M, type 240, als museumcamera. Een uitgebreid verslag met talloze sample foto’s.

  1. Prachtige combinatie, zeker met de Noctilux!

Reacties zijn gesloten.