Praktijkervaringen met de Leica D-Lux 5.

L1000206

Eerste ervaring met de Leica D-Lux 5 door Gerben Bijpost, hoofdredacteur WATCH magazine.

Allereerst de – na het zien van mijn kiekjes ongetwijfeld overbodige – bekentenis: ik ben geen fotograaf. Maar ik vind het wel belangrijk om na een vakantie of welke gelegenheid dan ook met redelijke tot goede foto’s thuis te komen, die een getrouwe weergave bieden van wat ik daarvoor in het echt heb gezien. Onder ‘goede’ versta ik beelden die de scherpte, kleuren en contrasten bieden die ik in gedachten heb; conform de werkelijkheid, of bewust gemanipuleerd.

Gr5

Om dat te bereiken heb ik mezelf ooit getrakteerd op een fraaie spiegelreflex van Nikon en een heel batterij aan hoogwaardige en lichtsterke objectieven. Prachtig spul, dat prima resultaten oplevert. Alleen… ik neem het de laatste jaren nooit meer mee op reis, omdat ik nu eenmaal geen fotograaf ben – en derhalve te lui om dagen of weken achtereen te zeulen met 10 kilo of meer aan fotoapparatuur. De Nikon bleef dus steeds vaker thuis en zijn taken werden waargenomen door een compact cameraatje van Olympus. Handig ding, dat overal tegen kon, waterdicht en stootvast was en een prima vakantiecamera leek. Een nadeel: de beelden háálden het niet bij de kwaliteit die ik van m’n Nikon gewend was.  En dat begon al snel te steken. Dus voortaan toch maar het gewicht van m’n Nikon voor lief nemen?

L1000425

Na het proberen van de Leica D-Lux 5 weet ik zeker dat dit niet nodig zal zijn. Mijn kennismaking met deze bedrieglijk eenvoudig ogende camera was kortstondig maar veelbelovend positief. Omdat ik ‘m net voor m’n vakantie ontving en niet zeker wist of ik zou kunnen werken met de RWL-bestanden (Leica’s variant op het bekende RAW-formaat) heb ik alle beelden voor de zekerheid geschoten in compacte JPEG’s. De kwaliteit daarvan heeft me al op prettige wijze te verrast, dus ik ben zeer benieuwd naar de resultaten die de camera zal bieden als ik wél op RWL-formaat schiet (voor gebruik daarvan wordt door Leica overigens gratis Adobe Lightroom bijgeleverd, weet ik inmiddels).

Nog een bekentenis: ik heb de camera tijdens mijn vakantie gebruikt als een echte vakantiecamera. Dus lekker lui vol automatisch op de snapshot programma-instelling. Grote voordeel daarvan is dat je de camera op een centrale plek kunt neerleggen en je hele gezin er op ieder gewenst moment naar kan grijpen om een leuk plaatje te schieten, zonder dat je je druk hoeft te maken over instellingen.

L1000095

Het mooie van de Leica D-Lux 5 is dat hij deze ‘fool-proof’ instelling op dusdanig niveau ondersteunt (lees: het belichtingsprogramma dermate goed is), dat onder de meest belabberde lichtomstandigheden (tegenlicht, reflecties etc.) toch prima uitgebalanceerde beelden worden vastgelegd, met natuurlijke kleuren, prachtige dieptes, contrast en scherpte.

Maar een nog mooiere eigenschap van de D-Lux 5 is dat die snap-shot instelling natuurlijk ook gewoon kan worden uitgezet en dat deze camera dan – zeker voor een compactcamera- een verrassende flexibiliteit biedt: werkelijk álles kan handmatig worden ingesteld, gecorrigeerd en aangepast, precies zoals je gewend bent bij een spiegelreflex.… En dat in combinatie met een niet te versmaden lichtsterk Summicron objectief, sluitersnelheden tot 1/4000 seconden en bovendien de mogelijkheid om high res video’s te schieten. Samengevat in… slechts 270 gram! Volgens mij heb ik mijn ideale camera nu dan toch eindelijk ontdekt…

L1000431

Gerben Bijpost, hoofdredacteur WATCH magazine
www.watch-magazine.nl

Over Transcontinenta

Transcontinenta (www.transcontinenta.nl) is importeur van bekende A-merken op het gebied van fotografie, video, print en interactieve educatie. Onze merken zijn: Leica, Tamron, Gitzo, Lensbaby, Metz, broncolor, VISATEC, kobold, Bushnell, Carl Zeiss, Tamrac, Kenko, HP, Lexar, Multiblitz, Lastolite, Datacolor, Mola, Hedler, Datacolor, Polaroid, The Impossible Project, Juden Juka, Gossen, Artisan & Artist, Lenspen, Gary Fong, Azden, Novoflex, Tetenal, Technotape, B&W International, Delkin, Telefunken, Kaiser Fototechnik, Rotatrim, Agfa, ION the Actioncam en Cotton Carrier. Bezoekadres en Pro-Room: Tarwestraat 29 2153 GE Nieuw-Vennep
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Praktijkervaringen met de Leica D-Lux 5.

  1. Hans zegt:

    Mooie fotoos, heb getwijfeld tussen de D-lux 5 en de V-lux 2.Het is de V-lux 2 geworden, maar nu heb ik spijt, want de 24X zoom werkt perfect, maar ik doe er niets mee:-((

Reacties zijn gesloten.