Actie fotografie met een Leica M9, beachvolleybal in Cuba.

Schermafbeelding_2011-04-06_om_15

Wij vertelden al eerder over de reportage die fotograaf Daniel Maissan maakte met de Leica M9. Hij legde bij het uitproberen van de M9 de lat erg hoog en ging een Beach Vollebal wedstrijd verslaan. Hieronder zijn ervaringen en tips:

“Dit was de eerste keer dat ik gebruik maakte van een Leica M9. Ik was in staat om het te proberen met de Summicron-M 35mm f2.0 en de Summarit-M 75mm f2.5. Transcontinenta, importeur van Leica in Nederland, gaf me deze kans, die ik dankbaar aanvaarde. Ik besloot het te proberen op een geschikte plaats, namelijk Cuba.
Na het volledig ontdekken van de camera met de 35mm gedurende de eerste week, wilde ik de Leica M9 testen met de Leica M 75 mm F2.5. Ik wilde zien wat er zou gebeuren wanneer deze combinatie ingezet zou worden in een situatie waar handmatige scherpstelling  zeer moeilijk is, omwille van snelle en onvoorspelbare bewegingen. Een beach volley toernooi op het strand van Trinidad was daar uitstekend geschikt voor.
Na het nemen van honderden foto’s, net buiten focus (of zelfs geheel niet in focus) heb ik besloten om het geheel anders te benaderen. De geluksfactor was veel te groot op deze manier en om eerlijk te zijn begon ik echt gefrustreerd te raken. Dus heb ik mij geconcentreerd op een plek  waar ik de actie verwachtte en toen gewoon gewacht. Ik heb geprobeerd om de bewegingen van het spel te anticiperen en wachtte tot de mensen zich in het het frame bewogen. Het is een heel andere aanpak, in vergelijking met wat ik gewend ben met mijn Nikon D3. Maar ik moet zeggen, het werkte en ik eigenlijk vonden het erg leuk. Ik zat daar aan de zijlijn en wachtte, wachtend op het juiste moment, het was bijna therapeutisch.

Terug in de stad Havanna begon ik deze aanpak ook uit te proberen met de 35 mm. Dit lukte echt heel goed. Het is echt een leuke manier om zo  te werken. Ik heb zocht eerst altijd een goede voorgrond of achtergrond en wachtte dan gewoon op de foto die zou verschijnen. Dit, evenals alle andere nieuwe manieren van het benaderen van straatfotografie heb ik uitgeprobeerd. Ze deden me beseffen dat ik het gevoel, waardoor ik ooit verliefd werd op de fotografie, verloren had. Ik ben bang dat ik nu ben verslaafd ben op het fotograferen met de Leica M9 meetzoekercamera. Ik ben al op zoek naar alle andere landen op mijn wensenlijst, om te beslissen waar ik naar toe wil gaan voor een nieuwe Leica M9 reportage!
Bedankt voor het lezen, bekijk ook de andere Cuba foto’s op mijn Flickr account”.

Daniel Maissan

http://www.flickr.com/apps/slideshow/show.swf?v=71649

Over Transcontinenta

Transcontinenta (www.transcontinenta.nl) is importeur van bekende A-merken op het gebied van fotografie, video, print en interactieve educatie. Onze merken zijn: Leica, Tamron, Gitzo, Lensbaby, Metz, broncolor, VISATEC, kobold, Bushnell, Carl Zeiss, Tamrac, Kenko, HP, Lexar, Multiblitz, Lastolite, Datacolor, Mola, Hedler, Datacolor, Polaroid, The Impossible Project, Juden Juka, Gossen, Artisan & Artist, Lenspen, Gary Fong, Azden, Novoflex, Tetenal, Technotape, B&W International, Delkin, Telefunken, Kaiser Fototechnik, Rotatrim, Agfa, ION the Actioncam en Cotton Carrier. Bezoekadres en Pro-Room: Tarwestraat 29 2153 GE Nieuw-Vennep
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.